© 2018 South-Eastern Finland University of Applied Sciences

NELI - North European Logistics Institute

Cooperation partners:

Lentäviä kontteja Kouvolassa 2050? – ”Projekti 1”-ryhmän aloitus ja tulevaisuuden pohdinnan haasteet

21.10.2016

Viime viikolla Logistiikkaverstaan blogissa oli Kymenlaakson Jätteen projektiryhmän alkukuulumiset ja esittely. Tällä kertaa on vuorossa Kouvola Innovationin (Kinno) ”Projekti 1”-ryhmän terveiset. Logistiikkakeskuksen tulevaisuutta käsittelevä projekti lähti liikkeelle First Touch Eventissä maanantaina 10.10., jolloin pääsimme tutustumaan paremmin ryhmän muihin jäseniin, toisiin projekteihin ja tavoitteisiin.

 

Ryhmämme koostuu erilaisista taustoista tulevista ihmisistä. Joillakin on enemmän käytännön kokemusta logistiikasta kuin toisilla. Ryhmä koostuu logistiikkaa, merenkulkua, liiketaloutta ja graafista suunnittelua käyvistä päätoimisesti opiskelevista tutkinto-opiskelijoista, työn ohessa opiskelevista monimuoto-opiskelijoista ja avoimen ammattikorkeakoulun kautta opiskelevista.

 

Kouvola Innovationilta tulivat Simo Päivinen ja Ville Henttu kertomaan tarkemmin projektin taustoista ja toiveista aloituspalaveriin tiistaina 18.10. Meille kerrottiin uuden terminaalin merkityksestä niin Kouvolan, Kymenlaakson kuin Suomenkin kannalta. Terminaalin tarkoituksena on hoitaa tavarajunaliikenteen rahtia aina Kiinaan saakka ja takaisin. Valitsimme projektipäälliköksi Micin ja keskustelimme lyhyesti projektin tulevaisuusnäkymistä. Tulimme johtopäätökseen, että melkein mitä vain logistiikkaan liittyvää voi tapahtua.

 

Lupasin jo 10.10. kirjoittaa ensimmäisen blogin ryhmän edustajana, sillä vapaa-ajallani seuraan erilaisia tulevaisuudentrendejä, kuten robotiikan kehittymistä ja niin edelleen, mistä olisi varmaan apua projektin mittaluokan hahmottamisessa. Yksinkertaisimpia keinoja on pohtia vuoden 2050 olevan 34 vuoden päässä ja kysyä, mitä tapahtui 34 vuotta sitten 1982. Teknologian kehitys on ollut viime vuosikymmenten huomattavin trendi.

 

Vuonna 1982 Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmän julkaisu oli kolmen vuoden päässä, Applen Macintosh oli prototyyppivaiheessa ja ensimmäinen ostettava matkapuhelin ilmestyisi 1983. Lisäksi internetin edeltäjä ARPANET oli vasta aloittanut laajentamaan saatavuuttaan 1981. Ajatus esimerkiksi sähköisestä tietosanakirjasta Wikipedian tyyliin tai Facebookin kaltaisesta sosiaalisesta mediasta olisi kuulostanut tavalliselle tallaajalle järjettömältä. Sitten ajatukset voivat mennä täysin vastakkaiseen suuntaan yleisessä käytössä olevan lentävän auton muodossa, joka ei ole toteutunut, ainakaan vielä.

 

Suurin haaste vuoden 2050 tilanteen ja terminaalin pohtimisessa liittynee yllä olevaan. On asioita, jotka voivat jäädä huomaamatta, ja asioita, jotka yllättävät täysin 34 vuoden kuluttua. Onneksi on kuitenkin asioita, joita voi suurella todennäköisyydellä arvioida tapahtuvan. Esimerkiksi väite kuljettajattomien rekkojen lastaamisesta ei ole kovinkaan kaukaa haettua perustuen Rotterdamin kuljettajattomien rekkojen autojoukkuetesteihin. Myös automatiikan ja robotiikan laaja käyttö terminaalissa on odotettavissa. Esimerkiksi verkkokauppa Amazon käyttää varastoissaan robotteja tilattavien tuotteiden säilytystilojen siirtämiseen ihmisten ajamien trukkien sijaan.

 

Olen ajatustasolla jo pohtinut, että terminaalille tehtäisiin kolme skenaariota osana projektia: utopia, dystopia ja vaihtoehto näiden kahden väliltä. Kuuluisa lausahdus ”Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden.” tiivistänee ryhmän tehtävän täydellisesti. Vaikka kuinka hyvin perehtyisi asiaan ja tekisi selvityksiä, aina tapahtuu jotain yllättävää.

 

Seuraavalla blogivuorollamme on luvassa projektin hiotumman version kuulumisia. Ensi viikolla blogia kirjoittaa Kinnon ”Projekti 2”-ryhmä hieman käytännönläheisemmästä näkökulmasta logistiikkakeskuksen markkinointiin ja ympäristöystävällisyyteen liittyen.

 

Veijo

Please reload

Featured Posts

Syksyn projektit lähtökuopissaan

October 4, 2016

1/1
Please reload

Recent Posts

January 23, 2019

January 17, 2019

November 2, 2018